top of page

Clair Obscur: Expedition 33. Як невелика студія відродила JRPG

  • Фото автора: DeTalks
    DeTalks
  • 16 лист.
  • Читати 5 хв

Авторка: Софія Дядечко


Нова епоха стратегічних ігор.


Ще десять років тому покрокові рольові ігри (RPG) здавалися пережитком минулої епохи. Вони жили у пам’яті геймерів, які виросли на Final Fantasy та Pokemon. У той період на ринку домінували динамічні мережеві шутери, а спокійні, продумані поєдинки здавалися витісненими в минуле.


Завдяки поєднанню класичної механіки з активною реакцією, Clair Obscur: Expedition 33 привернула увагу індустрії та гравців. Це класична покрокова японська рольова гра (JRPG), яка натхненна атмосферою "прекрасної епохи" Франції XIX-XX століть. Її механіка поєднала звичний покроковий бій із вимогою швидкої реакції в реальному часі.

“Що Final Fantasy робила раніше, так це більш реалістичний, обґрунтований погляд на покроковий жанр — зараз же ніхто такого не робить. І саме у цій [царині] ми хочемо бути", — сказав Гійом Брош, креативний директор Clair Obscur: Expedition 33, в інтервʼю для The Guardian.

Дебютна гра французької команди з 33 людей, Sandfall Interactive, отримала схвальні відгуки критиків і з моменту квітневого релізу було продано щонайменше пʼять мільйонів копій. Проєкт здобув високі оцінки на Metacritic і OpenCritic, а піковий онлайн у Steam досяг 145 тисяч одночасних гравців.


Світ Clair Obscur: атмосфера та сюжет 


Архітектура міст у грі наповнена символами руйнування: потріскані фасади, вигнуті металеві конструкції та порожні вулиці створюють відчуття поступового згасання світу. Замість звичної міської гармонії, світ наповнений застиглими у часі машинами та покрученими елементами, зробленими з обсидіану та золота. Також тут панує корупція через магічну фарбу "хрома".


Сюжет розгортається у місті, яке потерпає від Гоммажу загадкової події, під час якої люди, що досягли певного віку, безслідно зникають. Вік жертв щороку зменшується — на момент початку гри він становить лише 33 роки, що ставить під загрозу виживання суспільства. Таємнича істота на ім'я Художниця щороку малює нове число на моноліті, визначаючи, хто цього разу зникне.


Гравець очолює Експедицію 33, до якої входять головна героїня Флора та її команда: мужній ветеран Борис і винахідниця Лілі. Їхня спільна мета зупинити Художницю і зламати цей фатальний цикл зникнень.


Фото: creators.expedition33.com
Фото: creators.expedition33.com

Деталі, механіки та стратегія: як гра працює


Clair Obscur: Expedition 33 побудована на уважності до деталей: спогадах героїв, коротких діалогах, реакціях оточення. Кожен персонаж має власну історію, мотиви та характерний стиль ведення бою. Взаємодія між героями безпосередньо впливає на геймплей. Наприклад, поліпшення стосунків може відкрити нові вміння та поглиблювати сюжетну лінію.


Система бою у грі поєднує класичний покроковий підхід JRPG з активною реакцією в реальному часі. Під час ворожих атак гравець має ухилятися, парирувати або вчасно контратакувати противника. Гра дещо переймає багатошаровість механік Persona 5, де кожна дія – результат стратегії.


Світ Clair Obscur: Expedition 33 спроєктовано без традиційних карт чи помічників. Це рішення змушує гравців звертати увагу на дрібниці в архітектурі, вивіски чи звуки. Герой рухається від одного прапора попередніх експедицій до іншого, які нагадують ”вогнища” в Dark Souls, відкриваючи короткі шляхи, секретні кімнати, знаки й записки, що не виведені на головну мапу.


Приміром, у маєтку можна виявити стару картину, яка відкриває таємну кімнату з сюжетною підказкою та покращеннями.


Фото: creators.expedition33.com
Фото: creators.expedition33.com

Як команда з 33 людей створила гру, що захопила світ


Ідея гри народилася у 2020 році під час карантину. Тоді Гійом Брош, який на той момент працював у французькій компанії видавництва ігор "Ubisoft", вирішив ризикнути – залишив стабільну роботу, щоб разом з колегою-випускником Ubisoft Томом Гільєрміном створити свою студію "Sandfall Interactive".


До цього Гійом встиг пройти довгий шлях: був асистентом креативного директора в Ubisoft, бренд-менеджером Xbox One у Microsoft, а згодом працював над іграми "Ghost Recon Breakpoint", "The Division 2" і "Might & Magic". 

“Мені хотілося створити щось, що нагадувало б ті ігри, у які я грав у дитинстві, але водночас було б сучасним – із власним почерком і душею”, – згадував Брош в інтерв’ю BBC.
Команда, яка працювала над Clair Obscur: Експедиція 33. Фото: Sandfall
Команда, яка працювала над Clair Obscur: Експедиція 33. Фото: Sandfall

Історія Sandfall Interactive почалася у квартирі Гійома Броша. У розпал пандемії він почав писати випадковим людям на Reddit, шукаючи однодумців. Однією з перших, хто відгукнувся на таке повідомлення, була Дженніфер Сведберг-Єн, яка сиділа в локдауні в Австралії.

“Я побачила пост на Reddit, де Гійом шукав акторів озвучки, щоб записати кілька фраз безкоштовно для демо. Я подумала: «Я ніколи цього не робила, але звучить цікаво», – і відправила йому пробний запис”, – згадувала дівчина в інтерв’ю BBC.

Спочатку її взяли на роль однієї з головних героїнь у демоверсії гри, але згодом Сведберг-Єн стала головною сценаристкою команди. Саме Дженніфер допомагала формувати світ гри його тон, ритм і поетику, а також займалася перекладом проєкту на різні мови.

“Ми всі беремо участь у процесі, навіть якщо це виходить за межі наших звичних ролей. У нас, думаю, неймовірна команда, переважно молоді спеціалісти, але вони настільки віддані справі й талановиті, що це відчувається в кожній деталі”, — розповіла Дженніфер.

Після того як Sandfall отримала фінансування від видавця "Kepler Interactive", команда виросла до 33 людей, більшість із яких були знайдені так само випадково, як і Дженніфер. Усього за кілька років Sandfall перетворилася з невеликої групи ентузіастів на студію, яку обговорюють провідні медіа світу.


Музика, емоції та актори, які оживили світ Clair Obscur: Expedition 33


Зануренню у витончений світ Clair Obscur сприяє не лише картинка, але й музика. Автором саундтреку став Лорієн Тестард  композитор, який публікував власні треки на SoundCloud. Гійом Брош знайшов Тестарда на вебфорумі про інді-ігри, послухав його пісні й запросив бути композитором для Expedition 33.


Життя після релізу стало для Тестарда справжнім вихором. Композитор збирається вирушити у великий оркестровий тур, що триватиме до наступного року. Як повідомив Sandfall Interactive, треки з гри прослухали вже понад 333 мільйони разів на музичних платформах. Саундтрек піднявся на вершину чартів Billboard Classical і Classical Crossover, утримуючись там понад 10 тижнів.


Акторський склад озвучки складається з Чарлі Кокса (серіал "Шибайголова" від Netflix), Енді Серкіса (серіал "Володар перснів"), Дженніфер Інгліш (Baldur’s Gate 3) та Бена Старра (Final Fantasy XVI).


Від стратегії до мистецтва


Критики називають Clair Obscur: Expedition 33 "свіжим ковтком повітря для жанру JRPG", а користувачі "найемоційнішою грою десятиліття". У коментарях до Expedition 33 в Steam гравець написав наступне.

“Це той рідкісний випадок, коли ви можете сміливо сказати своїм батькам, що, проводячи час за комп’ютерними іграми, ви збагачуєтесь духовно. Після проходження цієї гри, хоча з таким жанром я ніколи раніше не стикався, виникло відчуття, ніби побував в оперному театрі”.

Гра порушує філософські питання: про вибір між реальністю та ілюзією, про втрату та сенс боротьби. Ці питання проявляються у центральному конфлікті, де експедиція мусить вирішити, чи варто ламати столітній фатальний цикл зникнень, встановлений Художницею.


У світі, де люди все частіше шукають порятунок у віртуальному просторі, Clair Obscur нагадує, що навіть у вигаданих світах ми прагнемо одного – бути почутими й зрозумілими. Можливо, саме в цьому секрет її успіху. Як згодом зазначив той самий користувач, поглибивши свою думку.

“Clair Obscur – це не просто покрокова RPG. Це як прочитати хорошу книгу або подивитися сильний фільм. Після фінальних титрів хочеться мовчати й думати”.

bottom of page