Кіно в кризі: чому 2025-й став слабким роком для індустрії
- DeTalks

- 2 груд.
- Читати 4 хв
Авторка: Марія Білоконь

Чому 2025-й — один з найгірших років для кіно.
У 2025 році проблеми, що накопичувалися у кіноіндустрії протягом останнього десятиліття, проявилися максимально різко. Найпомітнішим маркером став жовтень — місяць, коли американський прокат традиційно зміцнює збори внаслідок горорів та масштабних релізів. Цього разу він продемонстрував "історичний провал".
Чому кіно цьогоріч втратило свої рейтинги — читайте у розборі DeTalks.
Коли на зйомках почалися холоди
Домашній прокат у Північній Америці помітно зменшився ще у 2020-му, а попит на кіно досі не повернувся на стабільний рівень. Тому криза виникла не раптово.
Приміром, 2024 рік вже показав ослаблення ринку: американський прокат приніс лише $8,56 млрд проти звичних $10-11 млрд у доковідний час. При цьому, за даними Box Office (офіційний портал касових зборів), показник у 2025 році став найнижчим за останні 27 років, не враховуючи період карантину.
Якщо розглянути дані домашніх зборів Голлівуду за жовтень останніх двох років, то можна побачити, що у 2024 році головним лідером касових зборів став "Веном: Останній танець", який зібрав у США та Канаді $139,7 млн. І це проти найуспішнішого релізу 2025 року "Чорний телефон 2", який за домашнім прокатом зібрав $76,7 млн — майже вдвічі менше за попередній рік.
Фото: Постери до фільмів "Веном: Останній танець" / IMDb
і "Чорний телефон 2" / Cinematografo
Порожнеча на майданчиках — порожнеча на екранах

Погіршення умов для "below‑the‑line" працівників також стало суттєвою проблемою. Ті, хто працює над знімальними майданчиками — техніки, студійні робітники, монтувальники, костюмери, гримери — зіткнулися з дефіцитом замовлень, що підриває базову "кухню" індустрії.
"Раніше можна було погуляти залаштунками і побачити багато зайнятих людей. Знімальні майданчики виглядали як "маленькі міста". Зараз тут порожньо", – поділився спостереженнями сценарист Девід Скарпа.
Лос‑Анджелес більше не є беззаперечним центром фільмотворення. Конкуренцію склали інші американські штати (наприклад, Атланта, Нью-Йорк) та країни (Канада, Великобританія, Австралія), які запропонували вигідніші фінансові умови для зйомок.
"Розбиті" ставки
Фото: Постери до фільмів "Трон: Арес" / Nathan Rabin, "Білосніжка" / Multiplex, "Королева рингу" / Планета Кіно, і "Майнкрафт" / Планета Кіно
Більшість стрічок, на які студії покладали найбільші надії, не змогли підсилити сезон. Так, одним з очікуваних виходів цієї осені був фільм "Трон: Арес". Його прокат зараз налічує $73,1 млн — і це не фінальна цифра. Однак у 2010 році "Трон: Спадок" завершив прокат із $172 млн у США, тобто майже втричі більше, ніж в нової частини на однаковому етапі. З урахуванням інфляції та зростанням середньої ціни квитка з 2010 по 2025 рік, різниця фактично ще більша.
"Білосніжка" (2025) також стала касовим провалом. Відкриття у США з $43 млн, різке падіння на другому тижні (-65%) і найгірший результат серед Дісней-ремейків. Головними причинами стали контроверсії та скандали. Зокрема, невідповідний каст акторів, зміни сюжету, погані костюми, слабкий WoM (Word of Mouth — сарафанне радіо) та втома аудиторії від повторюваних сюжетів.
Ще одним масштабним фейлом став біографічний фільм "Королева рингу". Відкриття у США з $1,3 млн на понад дві тисячі кінотеатрів із середнім показником на екран у $649 — один з найгірших показників року. Причиною стало те, що головна героїня стрічки не викликала сильний інтерес аудиторії й промоція історії була достатньо слабкою.
Однак не всі ремейки в цьому сезоні провалилися. Наприклад, "Майнкрафт" зібрав $958 млн світових кас (у США — $424 млн). Фільм став одним із найкасовіших у 2025 році завдяки фанбазі гри, продуманому маркетингу та сімейній аудиторії. Проєкт перевершив очікування студії Warner Bros., ставши своєрідним порятунком для франшиз.
"Франшизна втома"

Голлівудські студії усвідомлюють проблему так званої "втоми від франшиз" серед аудиторії. За даними дослідження Hub Entertainment Research, лише 29% американських глядачів стежать за всіма епізодами серій або ж за більшістю. Понад 60% схильні до втрати зацікавленості через повторюваність сюжетів.
Навіть культові серії, як-от "Кіновсесвіт Marvel" чи "Парк юрського періоду", втрачають свою привабливість. Близько 20% фанатів з нетерпінням чекають нових релізів, але одночасно 47% користувачів стримінгових сервісів скасовують підписки через нестачу свіжого контенту.
Понад половина опитаних (56 %) вважає, що занадто багато сиквелів навантажують ринок, а це робить контент одноманітним. Більшість (62 %) опитуваних віддають перевагу оригінальним фільмам замість чергових продовжень історії.
Чи є у франшиз ще шанс
Водночас згідно з дослідженням Hub Entertainment Research, у ремейків є шанс бути цікавими аудиторії. Респонденти зазначають, що їх зацікавить продовження історії, якщо там розкриють менш відомих персонажів або цікавинки вже знайомих всесвітів. Глядачі високо оцінюють частини, які переосмислюють тон і перспективу, а не просто розширюють ту саму формулу.
Також 64% споживачів зазначають, що будуть більш зацікавлені у проєкті, якщо він пропонуватиме інтерактивність: захопливі заходи або постійний цифровий контент поряд з основними релізами.
Старший консультант від Hub Entertainment Research Маккензі вважає, що конкуренція стає дедалі жорстокішою і лояльність бренду вже не допомагає.
"Студії повинні створювати автентичні та інноваційні історії. Вони повинні розглядати взаємодію з аудиторією як постійний досвід, а не просто одноразовий продаж квитків", — зазначає фахівець.
Прогнози

Попри кризу блокбастерів і зниження касових зборів, світова кіно- та розважальна індустрія все ще зростає. Через 8 років її обсяг має подвоїтися: з $101 до $201 млрд.
Стрімкий розвиток зумовлений цифровізацією, стримінгом і глобальною доступністю контенту. Смартфони та високошвидкісний інтернет збільшують споживання відео — від довгого формату до коротких вертикальних роликів.
Технології ж віртуальної та доповненої реальності (VR та AR), а також персоналізовані рекомендації роблять перегляд інтерактивним досвідом.
Класичні блокбастери більше не є рушійною силою індустрії — їхня модель втрачає ефективність навіть у межах усталених франшиз. Проте інтерес глядачів і попит на контент не падає, він просто змінює траєкторію: мігрує у стримінг, глобальні ринки та нові формати.















