top of page

Кіно в кризі: чому 2025-й став слабким роком для індустрії

  • Фото автора: DeTalks
    DeTalks
  • 2 груд.
  • Читати 4 хв

Авторка: Марія Білоконь


Порожній кінотеатр
Фото: Pinterest / Rafael Meza

Чому 2025-й — один з найгірших років для кіно.


У 2025 році проблеми, що накопичувалися у кіноіндустрії протягом останнього десятиліття, проявилися максимально різко. Найпомітнішим маркером став жовтень — місяць, коли американський прокат традиційно зміцнює збори внаслідок горорів та масштабних релізів. Цього разу він продемонстрував "історичний провал".


Чому кіно цьогоріч втратило свої рейтинги — читайте у розборі DeTalks.


Коли на зйомках почалися холоди


Домашній прокат у Північній Америці помітно зменшився ще у 2020-му, а попит на кіно досі не повернувся на стабільний рівень. Тому криза виникла не раптово.


Приміром, 2024 рік вже показав ослаблення ринку: американський прокат приніс лише $8,56 млрд проти звичних $10-11 млрд у доковідний час. При цьому, за даними Box Office (офіційний портал касових зборів), показник у 2025 році став найнижчим за останні 27 років, не враховуючи період карантину.


Якщо розглянути дані домашніх зборів Голлівуду за жовтень останніх двох років, то можна побачити, що у 2024 році головним лідером касових зборів став "Веном: Останній танець", який зібрав у США та Канаді $139,7 млн. І це проти найуспішнішого релізу 2025 року "Чорний телефон 2", який за домашнім прокатом зібрав $76,7 млн — майже вдвічі менше за попередній рік.


Фото: Постери до фільмів "Веном: Останній танець" / IMDb 

і "Чорний телефон 2" / Cinematografo


Порожнеча на майданчиках — порожнеча на екранах


Порожня студія
Фото: nofilmschool

Погіршення умов для "below‑the‑line" працівників також стало суттєвою проблемою. Ті, хто працює над знімальними майданчиками — техніки, студійні робітники, монтувальники, костюмери, гримери — зіткнулися з дефіцитом замовлень, що підриває базову "кухню" індустрії.

"Раніше можна було погуляти залаштунками і побачити багато зайнятих людей. Знімальні майданчики виглядали як "маленькі міста". Зараз тут порожньо", – поділився спостереженнями сценарист Девід Скарпа.

Лос‑Анджелес більше не є беззаперечним центром фільмотворення. Конкуренцію склали інші американські штати (наприклад, Атланта, Нью-Йорк) та країни (Канада, Великобританія, Австралія), які запропонували вигідніші фінансові умови для зйомок.


"Розбиті" ставки


Фото: Постери до фільмів "Трон: Арес" / Nathan Rabin, "Білосніжка" / Multiplex, "Королева рингу" / Планета Кіно, і "Майнкрафт" / Планета Кіно


Більшість стрічок, на які студії покладали найбільші надії, не змогли підсилити сезон. Так, одним з очікуваних виходів цієї осені був фільм "Трон: Арес". Його прокат зараз налічує $73,1 млн — і це не фінальна цифра. Однак у 2010 році "Трон: Спадок" завершив прокат із $172 млн у США, тобто майже втричі більше, ніж в нової частини на однаковому етапі. З урахуванням інфляції та зростанням середньої ціни квитка з 2010 по 2025 рік, різниця фактично ще більша.


"Білосніжка" (2025) також стала касовим провалом. Відкриття у США з $43 млн, різке падіння на другому тижні (-65%) і найгірший результат серед Дісней-ремейків. Головними причинами стали контроверсії та скандали. Зокрема, невідповідний каст акторів, зміни сюжету, погані костюми, слабкий WoM (Word of Mouth — сарафанне радіо) та втома аудиторії від повторюваних сюжетів.


Ще одним масштабним фейлом став біографічний фільм "Королева рингу". Відкриття у США з $1,3 млн на понад дві тисячі кінотеатрів із середнім показником на екран у $649 — один з найгірших показників року. Причиною стало те, що головна героїня стрічки не викликала сильний інтерес аудиторії й промоція історії була достатньо слабкою.


Однак не всі ремейки в цьому сезоні провалилися. Наприклад, "Майнкрафт" зібрав $958 млн світових кас (у США — $424 млн). Фільм став одним із найкасовіших у 2025 році завдяки фанбазі гри, продуманому маркетингу та сімейній аудиторії. Проєкт перевершив очікування студії Warner Bros., ставши своєрідним порятунком для франшиз.​


"Франшизна втома"


Колаж з ремейками
Фото: Колаж з ремейками/ Medium

Голлівудські студії усвідомлюють проблему так званої "втоми від франшиз" серед аудиторії. За даними дослідження Hub Entertainment Research, лише 29% американських глядачів стежать за всіма епізодами серій або ж за більшістю. Понад 60% схильні до втрати зацікавленості через повторюваність сюжетів.


Навіть культові серії, як-от "Кіновсесвіт Marvel" чи "Парк юрського періоду", втрачають свою привабливість. Близько 20% фанатів з нетерпінням чекають нових релізів, але одночасно 47% користувачів стримінгових сервісів скасовують підписки через нестачу свіжого контенту.


Понад половина опитаних (56 %) вважає, що занадто багато сиквелів навантажують ринок, а це робить контент одноманітним. Більшість (62 %) опитуваних віддають перевагу оригінальним фільмам замість чергових продовжень історії.


Чи є у франшиз ще шанс


Водночас згідно з дослідженням Hub Entertainment Research, у ремейків є шанс бути цікавими аудиторії. Респонденти зазначають, що їх зацікавить продовження історії, якщо там розкриють менш відомих персонажів або цікавинки вже знайомих всесвітів. Глядачі високо оцінюють частини, які переосмислюють тон і перспективу, а не просто розширюють ту саму формулу.


Також 64% споживачів зазначають, що будуть більш зацікавлені у проєкті, якщо він пропонуватиме інтерактивність: захопливі заходи або постійний цифровий контент поряд з основними релізами.


Старший консультант від Hub Entertainment Research Маккензі вважає, що конкуренція стає дедалі жорстокішою і лояльність бренду вже не допомагає.

"Студії повинні створювати автентичні та інноваційні історії. Вони повинні розглядати взаємодію з аудиторією як постійний досвід, а не просто одноразовий продаж квитків", — зазначає фахівець.

Прогнози


Активна зйомка
Фото: Pinterest / Adjani Salmon

Попри кризу блокбастерів і зниження касових зборів, світова кіно- та розважальна індустрія все ще зростає. Через 8 років її обсяг має подвоїтися: з $101 до $201 млрд.


Стрімкий розвиток зумовлений цифровізацією, стримінгом і глобальною доступністю контенту. Смартфони та високошвидкісний інтернет збільшують споживання відео — від довгого формату до коротких вертикальних роликів. 

Технології ж віртуальної та доповненої реальності (VR та AR), а також персоналізовані рекомендації роблять перегляд інтерактивним досвідом.


Класичні блокбастери більше не є рушійною силою індустрії — їхня модель втрачає ефективність навіть у межах усталених франшиз. Проте інтерес глядачів і попит на контент не падає, він просто змінює траєкторію: мігрує у стримінг, глобальні ринки та нові формати.

bottom of page