top of page

Історії, які слухають: про що насправді співають музиканти

  • Фото автора: DeTalks
    DeTalks
  • 23 лист.
  • Читати 5 хв

Оновлено: 23 лист.

Авторка: Марія Білоконь


Коллаж з попартистами: історії текстів Олівії Родріґо, Біллі Айліш, Лани Дель Рей, Леді Гаги та d4vd
Фото: pinterest.com / keity 

Як музика утворюється з емоцій її виконавців.


Музика часто стає для артистів справжньою терапією: через неї вони трансформують біль, розчарування або травматичний досвід у мистецтво. Так, текст і мелодія допомагають "проговорити" переживання, які важко висловити звичайними словами.


Такі підходи перегукуються і з концепцією музикотерапії, коли творчість слугує засобом вираження внутрішніх емоцій. Як митці перетворюють особисті переживання на музику — читайте у матеріалі DeTalks.


Олівія Родріґо, Джошуа Бассет та Сабріна Карпентер


Олівія Родріґо, Джошуа Бассет , Сабріна Карпентер
Олівія Родріґо, Джошуа Бассет та Сабріна Карпентер / Фото: graziadaily.co.uk

Олівії було 17, коли вона вперше сіла за кермо з новим водійським посвідченням — і свіжо розбитим серцем. Дівчина розгорнула щоденник і написала перші рядки: "I got my driver’s license last week…" ("Я отримала своє водійське посвідчення минулого тижня…"). Так і народилася пісня "Drivers License".


Співачка розповіла про розрив із Джошуа Бассетом у самій пісні.

«Cause how could I ever love someone else?»” / “Guess you didn't mean what you wrote in that song about me” (“Бо як же я міг полюбити когось іншого?” / “Вочевидь, ти не мав на увазі те, що написав у пісні про мене”)

Ці рядки перегукувалися з піснею Бассета "Anyone Else", де він співав наступне.

“How am I supposed to think about anything else?” (“Як я можу думати про щось інше?”)

"Drivers License" стала найуспішнішим дебютом 2021 року, але для Сабріни Карпентер ця популярність обернулася іншою реальністю. На той момент співачка та Джошуа мали роман.

“You’re probably with that blonde girl / She’s so much older than me…”. (“Ти, напевно, з цією блондинкою” / “Вона набагато старша за мене”)

Соціальні мережі обрали Сабріну "винною" і називали "розлучницею" та "антигероїнею" чужої історії.


Згодом Карпентер випустила пісню "Skin", яка вийшла майже через два тижні після того, як завірусилася пісня Олівії. Слухачі сприйняли її як відповідь, через факти, які збігалися.

“Maybe we could’ve been friends / There's no gravity in the words we write / Maybe you didn't mean it / Maybe "blonde" was the only rhyme (“Можливо ми могли б бути подругами” / “У словах, які ми пишемо, немає сенсу” / “Можливо ти не це мала на увазі” / “Можливо “блондинка” це просто рима”)

Справжня розповідь про її травматичний досвід зʼявилася пізніше — у пісні "Because I Liked a Boy", що відкрила альбом "Emails I Can't Send".

“Now I’m a homewrecker, I’m a slut / I'm a rebound gettin' 'round, stealin' from the young”  (“Тепер я розлучниця, повія” / “Я відновлююся, коли краду у молодих”)

Наразі дівчата не мають ніякої ворожнечі — їх навіть помітили за розмовою на знімках з Met Gala у 2022 році.


Біллі Айліш


Біллі Айліш
Біллі Айліш / Фото: hollywoodreporter.com

Протягом кількох років співачка пережила низку інцидентів переслідування, включно зі спробами проникнути на її приватну територію. Цей травматичний досвід вона описала в пісні "The Diner", у якій співала від першої особи, але не як жертва — а як переслідувач.

“I waited on the corner 'til I saw the sitter leave” / “Was easy getting over and I landed on my feet”  (“Я чекав на розі, поки няня не пішла” / “Було легко пробратися і приземлився на ноги”) 

Уперше за нею слідкував Пренел Россоу, який під час карантину сім разів ходив навколо будинку співачки. А от Джон Харл уже не просто сидів біля паркану і заглядав у вікна, а і залишав листи з погрозами на кшталт "ти не отримаєш те, що хочеш, якщо тільки не хочеш померти за мене".


Записка з погрозами Біллі Айліш
Записка з погрозами від Джона Харла / Фото: 730.no

Крістофер Андерсон у 2023 році намагався увійти в будинок Біллі без запрошення після того, як залишав біля її дверей листи про кохання та подарунки.

 “Bet I could change your life” / “You could be my wife” (“Б’юсь об заклад я б змінив твоє життя” / “Ти могла б бути моєю дружиною”)

Реймонд Блек був зафіксований на камерах спостереження, коли стояв під вікном її вітальні, а одного разу навіть нібито скористався зовнішнім душем на території її дому.

“The cops around the corner stopped me when I tried to leave” (“Копи за рогом зупинити мене, коли я намагався втекти”)
Стрічка новин про Біллі Айліш
Кадр зі стрічки новин з будинку Айліш / Фото: www.tmz.com

В інтерв’ю та заявах до суду Біллі неодноразово говорила, що ці ситуації вплинули на її психічний стан. Співачка переїхала та підвищила власну систему безпеки.


Лана Дель Рей


Лана Дель Рей
Лана Дель Рей / Фото: neilkrug.com

Частину творчості Лани Дель Рей також інтерпретують як відображення особистого досвіду. Приміром, коли вийшов її альбом "Ultraviolence", в одному з інтерв'ю вона розповіла про належність до організації, яку сама назвала "підпільною сектою".


За словами Лани, цю групу очолював харизматичний лідер, який оточував себе молодими жінками й пропагував контроль та психологічне підпорядкування. Проте співачка зазначала, що згодом усвідомила, що методи лідера були шкідливими, і залишила цю спільноту.


У пісні "Ultraviolence" Лана співала наступне.

“Cause I’m your jazz singer” / “And you’re my cult leader …”  (“Тому що я твоя джаз співачка” / А” ти мій лідер культу”)
“Jim told me that / He hit me and it felt like a kiss” (“Джим сказав мені це” / “Він вдарив мене і це відчувалося як поцілунок”) 

У пісні "Cruel world" співачка згадала про молодого чоловіка та його жінок, що перегукувалося з її розповідями про лідера культу.

“And I like my candy and your women" / "I'm finally happy now that you're gone” (“І я люблю мою цукерку та твої жінок” / “Я так рада, що тебе немає”)

Леді Гага


Леді Гага
Леді Гага з виступу пісні Swine / Фото: rollingstone.com

В одній з пісень Леді Гага розповіла про те, як у 19 років її зґвалтував музичний продюсер. За її словами, він погрожував знищити її музику, якщо вона відмовиться.


У документальному серіалі "The Me You Can’t See" Гага поділилася, що переживання призвело до "тотального психотичного зриву". Співачка розповіла, що її пісня "Swine" ("Свиня") стала способом виплеснути цю травму та гнів.

“I know you want me" / “You're just a pig inside a human body" / “Squealer, squealer, squeal out, you're so disgusting” (“Я знаю, ти хочеш мене" / Ти просто свиня у людському тілі" / “Вереск, вереск, верещиш, ти такий огидний") 

"Ця пісня про зґвалтування... про лють і пристрасть, деморалізацію. У мене було багато болю, який я хотіла звільнити", — казала Гага. Так, через "Swine" та інші відверті заяви, співачка перетворила особисту трагедію на публічний акт терапії.


d4vd


d4vd та Tesla
d4vd та Tesla, в якій знайшли тіло дівчини / Фото: nypost.com

Співак d4vd (Девід Ентоні Берк) підкорив світ хітом "Romantic Homicide", у якому метафорично дослідив теми ревнощів, смерті та завершення стосунків. 

У тексті він співав про уявне вбивство та відсутність каяття.

“In the back of my mind, I killed you" / And I didn’t even regret it” (“Далеко у підсвідомості, я тебе вбив” / “І навіть не шкодував”) 

Проте цей художній образ набув особливої уваги у вересні 2025 року. Тоді в автомобілі Tesla, зареєстрованому на співака, знайшли тіло 15-річної Селести Рівас Ернандес. Поліція класифікувала це як розслідування вбивства.


Тобто d4vd випустив трек, у назві якого вже було слово "Homicide" (Вбивство), а зовнішність дівчини у кліпі та реальної жертви мали схожі риси. Співак же пояснив, що "Romantic Homicide" є лише творчою метафорою, а пісня вийшла задовго до зникнення підлітка.


Розслідування триває, офіційних звинувачень поки не висунули, але обшуки за адресою артиста проводили.


Музика стає способом говорити про те, що інколи неможливо вимовити вголос. Кожен із цих артистів по-своєму перетворює власний досвід на історію, яка відгукується мільйонам слухачів.

bottom of page