Архетипи в аніме: як працюють універсальні ролі персонажів
- DeTalks

- 19 лист.
- Читати 4 хв
Авторка: Марина Дідик

Як архетипи формують образи в аніме.
Чи відчували ви під час перегляду серіалу знайомість певного персонажа, ніби вже зустрічали його раніше? Якщо ви фанат аніме, то таке відчуття невипадкове — все тому, що існують архетипи. Вони й формують впізнавані ролі, які переходять із твору у твір.
Що таке архетип
Архетип — це універсальний образ, що має спільне значення для всіх людей. Він закорінений у глибинних шарах людської памʼяті та підсвідомості, викликає подібні емоції та асоціації. Кожен архетип сформований власним набором символів і якостей.
Виникнення архетипів сягає давніх часів — вони залишаються так глибоко в нашій психіці, що ми їх не усвідомлюємо, але впізнаємо. Сучасний маркетинг також працює з архетипами та символами, оскільки людина підсвідомо тягнеться до образів, які відгукуються її внутрішнім моделям.
Які архетипи існують в аніме
Існує 12 ключових архетипів у аніме. Вони не визначають, хто є "героєм" чи "лиходієм", і не задають моральної оцінки. Архетипи в аніме окреслюють мотивації, базові риси та внутрішній імпульс персонажа.
Правитель — персонаж, що має верховну владу над певною територією та її населенням, відповідає за ухвалення рішень задля збереження, розвитку і підтримки цих земель та мешканців. Характер правління залежить від намірів і мотивацій правителя. Воно може бути справедливим або жорстоким, моральним або аморальним.
Творець — персонаж, наділений винятковими здібностями у сфері мистецтва — малюванні, живописі, скульптурі тощо.
Мудрець/Ментор — персонаж, який зосереджений на пошуку нових знань, закономірностей. Такий герой прагне до глибшого розуміння світу, уникаючи поверхневих відповідей. Ментор не орієнтується на владу чи матеріальні блага й охоче ділиться знаннями. Саме до мудреця найчастіше звертається головний герой у критичні моменти.
Невинний — відкритий та довірливий персонаж, який часто є моральним орієнтиром, хоча його невинність може призводити до складних ситуацій.
Дослідник — персонаж, який повʼязаний із самопізнанням через вихід за межі звичного — фізично чи психологічно. Таким персонажам притаманна незалежність, сміливість та прагнення до розуміння світу і власних можливостей.
Бунтар — персонаж, що протистоїть встановленому порядку — політичному, соціальному чи особистісному. Бунтар кидає виклик владі або правилам, інколи радикальними методами, намагаючись змінити систему відповідно до власних переконань чи цілей.
Герой — персонаж, що відмовляється від особистої вигоди заради ширшого блага. У різних аніме герой втілює ідеали спільноти, бореться за вищу мету й надихає інших чинити так само.
Маг — персонаж, який володіє надзвичайними знаннями або здібностями, часто надприродними. У сучасних інтерпретаціях маг постає як носій спеціальних умінь, що нагадують науку або мистецтво.
Блазень — персонаж, який має здатність вносити легкість у будь-яку ситуацію. Такий герой створює комічні моменти, часто несподівано, і підтримує динаміку історії.
Звичайна людина — персонаж без надприродних здібностей чи видатних рис, зате вирізняється скромністю, співчуттям та доброзичливістю. Через цього героя глядач може проєктувати себе в історію.
Коханець — персонаж, який уособлює емоційність, здатність формувати звʼязки й підсилювати почуттєву напругу. Такий герой спрямований на розвиток стосунків та емоційної близькості.
Опікун — персонаж, що відрізняється прагненням допомагати іншим та поліпшувати їхнє життя. Опікуну властива увага до потреб інших і готовність брати на себе відповідальність за добробут оточення.
Приклади архетипів в аніме
Наруто Узумакі з "Наруто"

Наруто можна розглядати як характерний приклад архетипу героя. Персонаж поєднує внутрішню мотивацію, стійкість перед труднощами, роботу на спільне благо та здатність надихати інших. Це явище навіть має власну назву — "Нарутотерапія".
Наруто вибудовує стосунки через доброзичливість і готовність підтримувати оточення. Ці взаємини стають основою рішучості та здатності долати труднощі. Так, у бойових умовах наполегливість і рішучість Наруто діють як каталізатор для тих, хто долучається до спільного опору.
Зіткнувшись із проблемою циклу ненависті, Наруто прагне знайти спосіб подолати ворожість. Під час Четвертої світової війни ніндзя герой бере на себе частину тягаря колективного страждання, усвідомлюючи необхідність спільних дій.
Суґуру Ґето з "Магічна битва"

Суґуру Ґето є прикладом архетипу бунтаря. Герой намагається триматися власної ідеології, але з часом його шлях розмивається. Все починається з того, як Сатору Ґоджьо, найкращий друг Ґето, стає найсильнішим, а Суґуру дедалі частіше вирушає на небезпечні місії сам. Суґуру застрягає у нескінченному колі вигнання й поглинання проклять, і зрештою починає питати себе, заради кого робить це.
Все змінюється після загибелі молодого друга Ґето — Ю Хайбари. Суґуру відчуває, що шлях чаклуна — це марафон, фініш якого веде на гору з тіл товаришів. Після наступної місії персонаж обирає свою "справжню" сторону — ненавидіти людей і прагнути світу, де живуть лише чаклуни.
Какаші Хатаке з "Наруто"

Какаші уособлює архетип ментора. Хатаке розумний, стриманий, уважний до деталей і завжди на крок попереду. Персонаж не прагне слави, натомість веде інших, допомагає їм вирости й навчає цінності командної роботи. Сила Какаші в досвіді, раціональності та здатності бачити ширшу картинку, що робить ментора опорою для юних героїв і моральним компасом команди.
Какаші призначають лідером команди, до складу якої входять Саске Учіха, Наруто Узумакі та Сакура Харуно. Хатаке тренує Саске під час екзамену та пізніше намагається відговорити учня від помсти за клан. Какаші навчає Наруто використовувати природу повітря. Ментор також рятує Сакуру, коли та бере відповідальність за Саске.
Музан Кібуцуджі з "Клинок, що знищує демонів"

Музан є темною версією архетипу правителя. Кібуцуджі прагне досконалості, абсолютного контролю та боїться власної вразливості. Емоції героя майже завжди під контролем.
Музан лишається холоднокровним і відстороненим навіть коли вбиває демонів, що підвели правителя. Лише коли його бачення досконалості просувається вперед або слуги повністю коряться волі персонажа, у Музана зʼявляються ознаки задоволення чи роздратування.
Попри жорстокість, Музан інколи проявляє поблажливість до тих, хто тимчасово здобув прихильність. Таким чином Кібуцуджі дозволяє Руї ослабити себе, поділившись силою задля створення “родини”, та Аказі — не поїдати жінок.
Термін "архетип" запропонував психолог Карл Юнг у 1919 році. Так Юнг окреслив універсальні образи та поведінкові схеми. Точну кількість структур психолог не визначив, зазначивши, що кількість архетипів може бути необмеженою.





