top of page

TikTokіфікація музики: як соціальна мережа змінює індустрію

Вплив TikTok на сучасну музику.


Впродовж останніх років TikTok стає не лише платформою для розважальних відео, а й одним із головних чинників впливу на музичну індустрію. Пісні, що стають популярними в соцмережі, швидко потрапляють у чарти та "вірусяться". Так, успіх треку часто залежить не від його глибини чи змісту, а радше від того, наскільки добре він підходить для формату коротких відеороликів. Це явище також має назву — тіктокіфікація музики.


Редакція DeTalks з’ясувала, як саме TikTok змінює сприйняття, процес створення та просування пісень.


TikTok як генератор трендів


Одна з головних особливостей TikTok — унікальні алгоритми, що просувають контент на основі зацікавленості користувачів. Це означає, що вірусним може стати будь-яке відео під будь-яку пісню — незалежно від того, записане воно світовою зіркою чи невідомим музикантом.


Наприклад, “Say So” Doja Cat у 2020 році міцно закріпилася в трендах через вірусний танець, створений користувачкою соціальної мережі. Інші так часто повторювали хореографію, що трек врешті-решт очолив чарти Billboard. Подібна історія трапилася з “Old Town Road” Lil Nas X — пісня поширилась завдяки відео, у яких користувачі перевдягалися в ковбойський стиль під перші секунди приспіву.


Ще один приклад — “drivers license” Olivia Rodrigo, яка підкорила TikTok завдяки емоційному підтексту. Користувачі масово знімали відео про свій досвід невзаємного кохання, використовуючи драматичні рядки з пісні.


Музичний кліп на пісню Olivia Rodrigo “drivers license”

Зміни у структурі пісень


Оскільки TikTok націлений на створення коротких відео, музиканти адаптують пісні під цей формат. Через це тривалість багатьох треків зменшується — вони лунають від 1,5 до 2,5 хвилин. Інтро скорочується, приспіви стають більш нав’язливими та запам’ятовуваними, а текст пишеться так, щоб під деякі фрази можна було адаптовувати тренди.


Родні Алехандро, завідувач кафедри написання пісень коледжу Берклі, розповідає, що музиканти змушені підлаштовуватися під швидку зміну трендів платформи, інакше їхні треки просто залишаться непоміченими. Виконавцям треба ретельно вибирати, що представити першочергово: текст та мелодія пісні мають миттєво чіпляти. Саме тому деякі автори починають пісню з приспіву, однак не розкривають його повністю — необхідно залишити елемент інтриги, аби слухач захотів почути більше.

“Зараз акцент робиться лише на найвеселіших частинах, і це стає новою формулою вірусності пісень”, — пояснює Алехандро, додаючи, що більшість пісень, які потрапили до першого TikTok Billboard Top 50, не містять у своїх текстах висвітлення серйозних тем.

Змінилась й структура пісень: замість класичної “куплет-приспів-куплет-приспів-бридж-приспів”, обирається модель “приспів-куплет-приспів-куплет-приспів”. Це робиться для того, щоб одразу захопити увагу слухача найяскравішим моментом треку та спонукати його до взаємодії.


Бридж майже зник, а другий куплет також поступово відходить у минуле. Наприклад, пісня Nicky Youre “Sunroof” має таку структуру: приспів — куплет — передприспів — приспів — інструментальний програш — передприспів і знову приспів.


Музичне відео до пісні Nicky Youre “Sunroof”

Популярність виконавців та вплив TikTok на неї


Музичні лейбли дедалі частіше використовують TikTok як тестовий майданчик для нових пісень. Перед офіційним релізом треки викладають у соцмережу, сподіваючись, що вони завчасно стануть вірусними. Наприклад, співачка Halsey розповіла, що її лейбл не дозволяє випустити пісню повністю, допоки її фрагмент не потрапить до трендів у TikTok. Подібні скарги лунали й від Florence Welch та інших виконавців.


Та хіт у соціальній мережі не гарантує довготривалої популярності. Артисти змушені постійно підтримувати інтерес аудиторії: створювати пісні з урахуванням вірусних алгоритмів, що негативно впливає на їхню оригінальність.


Одним з прикладів короткочасної популярності через TikTok є Steve Lacy та його пісня Bad Habit. На концертах артист стикався з тим, що глядачі приходили лише для того, щоб записати коротке відео саме під цей трек, не знаючи інших його композицій. Схожа ситуація спіткала й новозеландську співачку BENEE: її трек Supalonely зробив її більш впізнаваною, але наступні релізи не змогли набути такого ж рівня популярності.


Музичне відео до пісні BENEE “Supalonely”

TikTok продовжує змінювати підхід до створення, просування та сприйняття пісень. Соціальна мережа дає новим артистам шанс на успіх, але водночас не гарантує його довговічність; впливає на структуру композицій та музичні тенденції загалом.


Платформа вже встигла показати себе як генератор трендів і її вплив на індустрію лише зростатиме у майбутньому. Чи це буде позитивним, чи негативним явищем — залежатиме від того, наскільки музиканти та слухачі адаптовуватимуться до нових реалій.

bottom of page