top of page

Звук та смак: як музика впливає на наше сприйняття їжі

Музика для вечері
Фото: npr.org

Вплив звуків та музики на сприйняття їжі.


Коли думаємо про їжу, в уяві одразу ж виникають образи улюблених страв, ароматів та смаків. Проте на кулінарні асоціації впливає ще один важливий елемент — музика. Звуки та мелодії здатні не лише створювати настрій, а й змінювати смакові відчуття, роблячи гастрономічний досвід більш яскравим.


Про те, як звуки та музика можуть формувати асоціації з їжею, дізнавалася редакція DeTalks.


Взаємодія смаку та звуку


Вчені з Оксфордського університету припускають, що існує прямий зв’язок між відчуттям звуку та смаку — таке явище називають кросмодальним сприйняттям. У дослідженні учасники пов’язували п’ять основних смаків із різними музичними інструментами, висотою звуку та мелодіями. Так, солодкий та кислий смаки асоціювались з високочастотними звуками, тоді як гіркий та умамі (один із п’яти основних смаків, який зазвичай описують як пікантний) — з низькочастотними.


Ще один експеримент показав, що музика може підкреслювати певні смакові відчуття. Учасники куштували шоколад і зазначали, що його смак ставав солодшим під впливом високочастотного саундтреку, тоді як глибокі та низькі ноти підсилювали гіркоту.


Деякі дослідники пов’язують такі асоціації з синестезією — неврологічним станом, під час якого різні сенсорні почуття людини перетинаються.

“Мені подобається звук піаніно, тому що він «на смак» як карамель та шоколад. Однак я ненавиджу звучання синтезатора — це викликає у мене асоціацію з чорною лакрицею”, — розповідає користувач Reddit, який має синестезію.

Це один із найрідкісніших проявів синестезії. Зазвичай її ефекти ледь помітні фантомні смакові відчуття зникають, коли людина куштує реальну їжу. Проте, можливо, у кожного з нас є певний психологічний зв’язок між звуком і смаком прихована суперздібність, яку можна активувати за правильних обставин.


Фонова музика


Фонова музика здатна значно впливати на споживання та вибір їжі, навіть без нашого усвідомлення. Наприклад, французька музика у британських супермаркетах стимулює покупців купувати французькі вина частіше за німецькі та навпаки. Інше дослідження, проведене в університетській їдальні у США, виявило, що під іспанську музику більше студентів обирають паелью, а не італійську курку з пармезаном; класична ж музика асоціюється з вишуканістю і сприяє збільшенню витрат, особливо у винних магазинах.


Музика у супермаркетах також впливає і на поведінку покупців. Повільні мелодії змушують відвідувачів затримуватися біля полиць подовше, тоді як швидкі ритми стимулюють активніший темп покупок. У ресторанах ця особливість працює схоже: якщо в італійському закладі грає італійська музика, відвідувачі підсвідомо сприймають його як більш автентичний та якісний.


Вплив звуків та музики на сприйняття їжі
Фото: Unsplash / Pablo Merchán Montes

Ресторани активно використовують звукові ландшафти для атмосфери. Наприклад, у закладах, що спеціалізуються на морепродуктах, часто лунають звуки океану, створюючи асоціацію зі свіжістю та морським бризом. Натомість у  ресторанах високої кухні нерідко можна почути джаз, який сприяє розслабленню.


Ритм теж позначається на споживанні їжі: швидша музика спонукає їсти швидше, тоді як повільніша — довше насолоджуватися трапезою, при цьому замовляючи додаткові страви.


Білий шум, навпаки, може знижувати здатність розрізняти смаки, особливо послаблюючи сприйняття солодкого та солоного. Оскільки в літаках присутній гучний фоновий шум, деякі дослідники припускають, що саме тому багато людей замовляють томатний сік під час польоту. Томати багаті на умамі, і дослідники вважають, що саме він залишається менш вразливим до впливу білого шуму.


Як саме звук впливає на сприйняття їжі


Та що ж відбувається у нашій свідомості й стимулює вплив звуків та музики на сприйняття їжі? Цьому є три ймовірні пояснення.


  • Теорія очікувань: люди еволюційно "запрограмовані" передбачати смак їжі ще до її споживання, щоб уникнути небезпечних продуктів. Тож усталені асоціації впливають на оцінку страв.


  • Теорія захоплення уваги: певні звуки здатні акцентувати на конкретному смаку чи ароматі, як-от низькі звуки підкреслюють гіркоту страви.


  • Гало-ефект: музика та звуки викликають емоції, які переносяться на сприйняття їжі. Людина може вважати їжу солодшою, якщо під час її споживання слухає музику, що подобається.


Незалежно від того, чи це романтична вечеря, чи жваве святкове застілля, музика відіграє важливу роль у тому, як сприймається їжа. Тож, обираючи плей-лист для трапези, пам’ятайте: слух впливає на смак не менше, ніж рецептори.

bottom of page