Топ-3 причини, чому молодь не читає, і що з цим робити
- Андрій Нікітьонок

- 25 жовт.
- Читати 4 хв
Оновлено: 27 жовт.

Огляд досліджень на тему читання серед молоді.
Інколи можна почути, що молодь не читає нічого, окрім дописів у соціальних мережах. Вважається, що підлітки “не вилазять” зі своїх гаджетів, занурюючись у віртуальний світ частіше, ніж у реальний.
Згідно з даними Українського інституту книги, 66% українських дітей читають кілька разів на тиждень або частіше. При цьому час із книгою посідає лише 11-те місце серед найпопулярніших дозвіллєвих практик підлітків.
Молодь частіше обирає, наприклад, зустрічі із друзями (72%), спілкування у месенджерах (63%), перегляд соцмереж (59%) та онлайн-ігри (41%). Чому це відбувається і як можна заохотити молодь читати — з’ясувала редакція DeTalks.
Ситуація з читанням в Україні та світі
Україна
Під час дослідження рівня читання у 2024 році соціологи Українського інституту книги опитали 1076 дітей і підлітків віком від 6 до 17 років із більшості регіонів України, окрім непідконтрольних частин Донецької, Луганської, Херсонської та Запорізької областей, а також АР Крим.
За результатами опитування, "частка дітей, які читають книжки, зросла в усіх сегментах: щоденних, тижневих і щомісячних". Так, відсоток тих, хто читає щодня, збільшився на 9%, а частка тих, хто не торкається книги зовсім, зменшилася з 15% до 10% порівняно з 2023 роком.

США
Трохи інша ситуація склалася, приміром, у Сполучених Штатах Америки. Там за інформацією Mastermind Behavior Services, у 2023 році лише 14% 13-річних школярів читали щодня. Загальна тенденція до читання серед молоді також знизилася: 42% випускників коледжів не беруть до рук книжки після навчання.
Згідно з опитуванням Дослідницького центру Pew, час читання серед американських учнів також скоротився — підлітки проводять на 75% більше часу в соціальних мережах, ніж за читанням книжок.
Європа
У європейських країнах, за даними ЄС, ситуація протилежна: у 2022 році 60% респондентів віком від 16 до 29 років прочитали щонайменше одну книгу. При цьому ця вікова група читала навіть більше, ніж старше покоління.
Найвища частка читачів виявилася у Люксембурзі (75,2%), Данії (72,1%) та Естонії (70,7%). Найменша — у Румунії (29,5%), на Кіпрі (33,1%) та в Італії (35,4%). Для порівняння, за даними дослідження Українського інституту книги, у 2024 році принаймні одне видання прочитали 63% опитаних.

“Навіщо читати, якщо я можу подивитися відео?”
Відеоконтент поступово витісняє читання серед молоді. YouTube Shorts, Instagram Reels і TikTok формують звичку сприймати інформацію швидко й без зусиль. За даними Українського інституту книги, 32% українських дітей щодня дивляться фільми, серіали чи відео на YouTube, тоді як 33% регулярно переглядають різноманітні шоу.

Причина цього явища криється в механізмах цифрової уваги. Соціальні мережі й відеоплатформи створені так, щоб постійно стимулювати мозок новими візуальними сигналами, музикою чи сповіщеннями. Читання натомість здається занадто повільним і нудним процесом, адже воно не дає миттєвих емоційних винагород, до яких молодь звикає у цифровому середовищі.
Один із кроків до розв'язання проблеми — усвідомлене обмеження потоку цифрової інформації. Такий підхід допомагає повернути здатність концентруватися й відкрити для себе читання як спосіб перезавантаження. Детальніше про те, як саме побудувати “цифровий детокс”, читайте у матеріалі.
“Мене змушували читати, тому зараз мені не подобається”
Для багатьох дітей читання в школі не є захопливим. Учні читають не для задоволення, а щоб виконати завдання. Зробити аналіз, охарактеризувати героїв, визначити ідею твору. Тому книга починає асоціюватися з перевірками й оцінками.
Проблема в тому, як формується ставлення до читання. Коли дитині, наприклад, кажуть: “Чому б не взяти книжку, замість того, щоб просто сидіти?”, це сприймається як тиск, і природне бажання читати зникає.

Водночас дослідження Національного фонду мистецтв США показує: учні, які читають для задоволення, мають кращі результати з мови, математики та природничих наук. І це тоді, коли лише 32% населення Сполучених Штатів читають для задоволення.
В Україні шкільна література подобається лише 33% дітей. При цьому книжки з позакласного читання люблять 43% респондентів, а самостійно обрані — 73%. Отже, щоб підтримати любов до літератури, можна пропонувати вибір і давати читати те, що справді цікаво.
“У мене немає часу”
Шкільні заняття, гуртки, секції та спілкування з друзями заповнюють більшу частину дня сучасних підлітків. За такого навантаження школярі не завжди можуть організувати день так, щоб знайти навіть 15 хвилин для книжки. Так, 29% дітей в Україні 2024 року зазначили, що не читають, бо “мають інші заняття у вільний час”, а ще 14% — що “не вистачає часу”.

Подібні висновки зробили викладачі словацького університету Матея Бела, які провели власне дослідження у 2019 році. Тоді, опитавши 161 школяра, вони з’ясували: діти часто не читають не лише через щільний розклад, а й через відсутність звички знаходити для цього час. Усе залежить від середовища: коли дорослі не показують приклад або не підтримують інтерес до книжок, читання просто не стає частиною щоденної рутини.
Дослідниці Броніслава Касачова та Сімонета Баблакова поділили підлітків на дві групи. Перші — “ті, хто не читають і не страждають”, тобто “не є пасивними чи ледачими, але мають інші захоплення: спорт, ігри, фільми”. Другі — “ті, хто не читають і страждають”, бо в їхніх сім’ях не приділяють уваги читанню.
У першому випадку діти не встигають взятися за книгу, а у другому — “ніколи не читали й не читатимуть”, бо не мають мотивації. В обох випадках вирішальним чинником є не брак часу, а відсутність належної підтримки саме цієї активності.
Так, роль батьків у любові до читання є чи не найважливішою. Дані Українського інституту книги свідчать: діти, чиї батьки читають, у півтора раза частіше беруть книжку до рук за власним бажанням.






