Проблема навчання у творчих університетах: які виклики постають перед студентами
- Єлизавета Коваленко

- 5 днів тому
- Читати 5 хв

Труднощі студентського життя: від особистісного розвитку до реальних проблем.
Зазвичай студенти творчих "вишів" діляться історіями про створення згуртованої та дружньої спільноти, спілкування з однодумцями та насичені роки навчання. Проте на цьому шляху перед ними можуть так само виникати й труднощі.
Практика, технічне забезпечення навчання та проблема працевлаштування. Редакція DeTalks зібрала історії та приклади зворотнього боку навчання в університетах творчого спрямування.
Проблема університетської практики
Практичний досвід у майбутній професії є обов'язковим складником під час здобуття вищої освіти. Та у мистецькому напрямі цей досвід часто залежить від майстрів та безпосередньо самих студентів, а не від сприяння університету.

Так, наприклад, студенти Київського національного університету театру, кіно та телебачення імені І. К. Карпенка-Карого поділилися своїми враженнями щодо університетської практики.
"Актори та режисери надають пріоритет певному майстру, [тобто викладачу], при вступі. Через це враження від навчання у всіх складається різне. Наш майстер робить все можливе, аби ми мали можливість практично досліджувати цю професію. Тому нас запрошують на комерційні зйомки та показують як працює система театру", – розповіла студентка другого курсу КНУТКІТ Аня Македонська.
З кожним роком практика стає більш комплексною: починаються режисерські роботи, в яких задіяні студенти різних спеціальностей. Молоді актори об’єднуються для створення спільних творчих проєктів. Так виникають невеликі команди, де кожен відповідає за своє спрямування. Це створює модель роботи у справжньому театрі.
Однак інтенсивність та складність практики залежить від самих студентів, адже ще на перших курсах можна починати створювати щось цікаве. Колишня студентка КНУТКіТ Яна Сірак розказала DeTalks про проблематичні аспекти, з якими стикалася.
"На першому курсі, під час зимової навчальної практики, нас направили на кіностудію імені Олександра Довженка. Моя група дикторів та ведучих телебачення побувала там на екскурсії, а згодом кілька разів переглядала фільми. Ми мали написати на них рецензії, однак їх так ніхто й не перевірив (а до того не навчив, як їх писати)".
Практика для студентів режисерів ТБ і монтажу та продюсерів більш змістовна в контексті обраної галузі знань.
Приміром, на старших курсах група дикторів, у якій навчалася Яна, проходила практику на "5 каналі" та "Суспільному". Також у межах практики ведучі телебачення відвідували Міжнародний студентський кінотелефестиваль "Пролог". Основним завданням було просто переглянути фільми.
Університетська практика у КУК: які способи існують для отримання балів
Студентка четвертого курсу факультету PR та журналістики Київського університету культури Вероніка розповіла про сумнівну акцію здобуття балів — "Приведи друга". Суть полягає у тому, що студенти мають відвідувати школи Києва, роздавати пакунки з інфобуклетами про університет та спонукати школярів заповнювати анкети з їхніми даними.
Якщо наступного року хтось із них стає абітурієнтом КУК — студент отримує бонусні 25 балів за практику. Окрім цього, за якісне залучення вступників можна отримати гроші. Проте у разі, якщо студентові не вдається залучити абітурієнтів — бали не зараховуються, гроші не нараховуються.

Також, за словами дівчини, на першому курсі практичної частини навчання не вистачало. Заняття проходили в онлайн-форматі й передбачали спілкування з запрошеними журналістами та телеведучими. Після таких заходів студенти мали писати новинні матеріали про подію.
"Запитання [до гостей] постійно повторювалися, відповіді у всіх спікерів були майже однакові", – розповіла студентка.
Чи надають університети необхідну техніку для навчання
Для майбутньої роботи у театрі та кіно ще на початку своєї творчої кар’єри треба вчитися працювати в кадрі. Студентки КНУТКіТ та Ukrainian Film School поділилися власним досвідом роботи з професійним технічним обладнанням.

"Університет не надає належної техніки для проведення практичних творчих завдань, а саме: камери, мікрофони, прилади для звукозапису тощо. Іноді, щоб відзняти певний відеоматеріал, доводиться витрачати велику кількість грошей для оренди необхідної техніки та приміщень", — сказала студентка КНУТКіТ Вікторія Малоок.
Тож проблема у кадрі стає однією з технічних проблем, бо, навіть якщо в університеті можна знайти необхідне приладдя, воно виявляється надто старим або навіть непридатним для використання.
"Старші курси дикторів розповідали, що під час занять із роботи з мікрофоном їм доводилося тримати замість нього пенал. Це вже стало локальним мемом серед студентів", – розповіла DeTalks колишня студентка КНУТКіТ Яна Сірак.
Що робити після навчання та як реалізовувати творчі ідеї
Із закінченням університету у студентів часто виникає питання "що робити далі?", оскільки не завжди вдається реалізувати себе в обраній професії. Особливо складно виявляється працівникам творчих професій, адже з початком повномасштабного вторгнення уряд обмежив фінансування виробництва кінематографа.
Так, випускникам творчих ЗВО доводиться шукати додаткові джерела заробітку. Студентка КНУТКіТ Вікторія Малоок наголосила на тому, що можна поєднувати акторську діяльність разом з рекламними інтеграціями та співпрацями з брендами. Для розвитку особистого іміджу дівчина використовує TikTok, щоб залучити аудиторію.
"Варто пробувати потрапити на знімальні майданчики й репетиції вистав, спілкуватися з однодумцями, розширювати навички, наприклад, самостійно вивчати монтаж або здобути суміжну освіту в магістратурі", – додала Яна Сірак, колишня студентка КНУТКіТ.
Випускниця школи акторської майстерності Euphoria school та колишня студентка КНУТКіТ Даша поділилась досвідом навчання в українському університеті та за кордоном.

За словами дівчини, у КНУТКіТ можливість реалізувати власні творчі ідеї була суттєво обмежена. Навчання займало велику кількість часу й вимагало повної віддачі, але дівчині бракувало простору для самовираження.
"Нам в Карпенка казали: поки не перейдете на 3 курс мінімум, або поки ви не завершите навчання — який театр або кіно? За кордоном головне, щоб ти навчався. Там підтримують, — і вже під час навчання у тебе з'являються зйомки", — розповіла Даша, колишня студентка КНУТКіТ.
При цьому, дівчина не назвала університет, в якому навчалася за кордоном.
Харасмент та зневажливе ставлення викладачів
За останній рік одразу у двох закладах вищої освіти були зафіксовані випадки харасменту. Наприклад, викладача КНУКіТ та художнього директора "Молодого театру" Андрія Білоуса звинуватили у сексуальних домаганнях до студенток та акторок театру. Про це розповіла колишня студентка університету Софія Сапожнік.

Також частина колективу Молодого театру зізналася, що або зазнали домагань, або знали про подібні випадки. Згодом Андрій Білоус залишив посаду художнього керівника Київського академічного Молодого театру. Та попри відкрите кримінальне провадження, викладач залишився працювати в університеті та навіть здобув вчене звання доцента.

Ще одного викладача КНУТКіТ, Юрія Висоцького, все ж відсторонили від викладання в університеті через психологічне насильство щодо студентів. У КНУКіМ схожа ситуація відбулася з Олександром Балабаном, якого звільнили після звинувачень у харасменті та цькуванні студентів.
Безпека під час війни
Не менш важливою проблемою є безпека, яку мають гарантувати навчальні заклади для здобувачів освіти. На початку повномасштабного вторгнення молодь, яка проживала у Києві, не мала змоги повернутися додому через обстріли та окупацію деяких міст.
При цьому, 10 березня 2022 мережею поширилося відеозвернення студентів КНУКІМ про те, що адміністрація університету навмисно намагається виселити їх з укриття гуртожитку.

Відповідно до запису розмови, за день до публікації відеозвернення, у бомбосховище приїхав ректор (на той момент) КНУКіМ Михайло Поплавський. Метою візиту було натиснути на мешканців, які відмовилися виїжджати. На відео Поплавський наголосив, що у разі відмови покинути укриття хлопців заберуть на фронт, а дівчата будуть волонтерити у гарячих точках.
Неодноразово студентам ставили дедлайни на виселення та погрожували СБУ. Навіть пропонували грошову винагороду у розмірі 10 000 гривень, щоб ті покинули приміщення. Та студентам, які погодилися на ці умови, відмовили у грошах. Деканат університету цю інформацію не підтвердив.

На офіційній сторінці Київського національного університету культури і мистецтв в Instagram інформацію про тиск з боку адміністрації заперечили. Водночас додали, що студентам пропонували лише безпечніші умови проживання у львівській філії університету та “гарантували матеріальну виплату”. Проте на записі чутно, що ніяких гарантій безпечного перевезення не було.
Попри наявні труднощі, навчання має давати студентам можливість здобути важливий практичний досвід та розкрити творчий потенціал. При цьому важлива й активна позиція студентів щодо змін у навчальному процесі, адже від цього напряму залежить рівень їхньої професійної підготовки.





