МУР і цифрова популярність: як культурний проєкт змінив підхід до класики
- DeTalks

- 27 лист.
- Читати 3 хв
Авторка: Ярослава Беспалова

Як МУРівське бачення історії знайшло сучасну аудиторію через музику і театр.
Культурний проєкт "МУР" запропонував новий спосіб подачі української літературної спадщини. Засновник проєкту Олександр Хоменко разом із командою переніс тексти минулої доби в реп, театр та кіно, показавши, що класичні твори можуть резонувати з сучасною аудиторією.
Досвід МУРівців продемонстрував, як сучасні технології можуть по-новому зацікавити історичними сюжетами. Детальніший аналіз — у матеріалі DeTalks.
Виникнення МУР та місія проєкту
Проєкт зародився у травні 2022 року, коли режисер Олександр Хоменко, композитор Віктор Ткаченко та оператор Микола Шмундир шукали спосіб говорити про українську культуру гостро та ніжно, але так, щоб їх почули.
Назва "МУР" є метафорою. За словами Олександра, МУР — "стіна цивілізації", яка відокремлює творчу освічену Україну від агресивного безкультур’я.
Альбом "Ти [Романтика]"
"Ти [Романтика]" — повноформатний реліз МУРу, що став імпульсом до розширення цільової аудиторії проєкту. Альбом був презентований як історичний хіп-хоп з елементами мюзиклу, побудований на матеріалах митців 1920-1930-х років. До нього увійшли 17 треків, які сформували безперервну оповідь про письменників Розстріляного відродження та їхнє життя у будинку "Слово".
Для своїх пісень МУР використав архівні факти, фрагменти щоденників і згадки про побут мешканців, що дозволили показати середовище, у якому формувалась трагічна історія покоління. Назва альбому же вийшла з новели Миколи Хвильового "Я (Романтика)".
Центральним персонажем релізу став узагальнений образ "хлопчика, що вижив у будинку «Слово»", пережив творчі сумніви, страх через присутність державного контролю та репресії.
![Ти [Романтика]](https://static.wixstatic.com/media/7fc33f_999d85315084442ea9695ea0d4a7c29e~mv2.jpg/v1/fill/w_980,h_551,al_c,q_85,usm_0.66_1.00_0.01,enc_avif,quality_auto/7fc33f_999d85315084442ea9695ea0d4a7c29e~mv2.jpg)
До створення долучилися письменник та музикант Сергій Жадан, актори Олена Кравець та Євген Янович, а також музичні гурти "Хейтспіч" і "Nazva".
Так, приміром, Жадан озвучив фрагменти, що відповідають політичному тиску доби. Один з таких моментів — його вірш "Кидай мертвих за борт", який став доповненням пісні "Третя рота". Кравець же озвучила блоки, що передають атмосферу творчої праці й тиск, під яким опинялись автори.
Гурт "Хейтспіч" з’явився в треку "Бі Бо Бу", де їхня манера читання підсилила експериментальний характер текстів Михайля Семенка, їхні нетипові рими і мовні конструкції.
Хоменко пояснював, що через цей альбом хоче показати історію не окремими фрагментами, а як цілісну послідовність подій.
“Головний висновок, який ми хочемо, щоб зробив наш слухач — це те, що історія, на жаль, циклічна. І той, хто не вивчить її уроки буде змушений відправитись на «перескладання»”.
Театр і кіно: трансформація мюзиклу
Після успіху альбому команда МУР реалізувала театральну постановку мюзиклу і вирушила в тур Україною. Квитки на прем’єру продали за 15 годин після початку, а у Львівській опері — протягом однієї доби. Аби зробити мистецтво ще доступнішим, МУРівці створили кіновиставу "Ти [Романтика] в кіно", прем’єра якої відбулась 10 квітня 2025 року.
Зйомки проводились 12 камерами протягом трьох днів. Актори грали на сцені, як перед глядачами, а монтаж і постпродакшн змогли зберегти театральну цілісність і надати кінострічці елементу "присутності" в залі.
![Вистава Ти [Романтика]](https://static.wixstatic.com/media/7fc33f_cbc678aadc9c4c94a879946acf8bc682~mv2.jpeg/v1/fill/w_810,h_520,al_c,q_85,enc_avif,quality_auto/7fc33f_cbc678aadc9c4c94a879946acf8bc682~mv2.jpeg)
Олександр Хоменко не приховував, що раніше захоплювався російською культурою. Та повномасштабне вторгнення стало переломним моментом.
"Не треба повертатися, не треба давати навіть шансу російському контексту. Тому що це завжди закінчується однаково для України, української творчості та української інтелігенції".
Соціальний резонанс
Стрімкий продаж квитків став одним із перших показників масштабного інтересу до проєкту. У кількох інтерв’ю Олександр розповідав, що сукупні надходження з вистав та донати дали змогу підтримати Збройні Сили України сумою в понад п’ять мільйонів гривень.
Після виходу альбому "Ти [Романтика]" команда не зупинилася на творчій діяльності. МУР презентував альбом "PAX ROMANA", присвячений періоду Римської імперії, у якому через музичні композиції та драматичні сцени провели паралелі з українською історією і сучасністю, зокрема зачепили теми зради, справедливості, народної маси та "нав’язаного миру".
Згодом МУР розпочав всеукраїнський тур із новим мюзиклом "Ребелія" про події, що передували проголошенню незалежності. На більшість показів квитки розкупили у короткі терміни.

Конкуренція, нові формати та перспективи
Хоменко говорить, що в українському медіапросторі немає аналогів МУР, оскільки це унікальне поєднання театру, музики та освітньої місії. Режисер також бачить потенційних "продовжувачів" — молодь, яка захопиться таким форматом і створить власні унікальні проєкти.
Критика та суперечки
Проте МУР має і критичні відгуки. Так, під час однієї зі сцен у виставі "Ти [Романтика]" актор цілує глядачку в залі. Це спричинило дискусії про те, чи є поцілована людина учасницею театральної постановки. Натомість Олександр сказав, що вони глядачок не підставляють.
“Всі поціловані взасос персонажем Михайля Семенка — це завжди люди, які прийшли на виставу. У нас навіть смішна статистика була. Ми коли відкривали продаж квитків на якесь місто, на якийсь день вистави, то першими за п'ять хвилин вилітали оці три ряди, де Михайль Семенко йде цілувати дівчину", — пояснив Хоменко.
Таким чином МУР — проєкт, який формує культурний дискурс в Україні. Команда поєднує освітню місію з емоційною драмою, історію з реп- і театральними формами, глибоку повагу до класики з відкритістю до сучасного глядача.
Втім, взаємодія з глядачем викликає як захоплення, так і питання про межі театрального реалізму. А ще, існує ризик, що комерційний успіх може перевантажити освітню функцію, якщо МУР стане брендом, а не проєктом з ідеєю.





